maanantai 1. elokuuta 2011

Lautasellesi FIN - Sinu taldrikule EST




FIN

Hei!

Miten kesä on sujunut? Onko loma jo ohi tai vasta alkamassa?

Minun loma loppui ja olen palanut töihin sekä ruokablogin pariin. Minun blogissa alkaa tästä lähtien uusi kausi: blogi muuttuu kaksikieliseksi eli suomen- ja eestinkieliseksi. Blogin internetosoite ja otsikko jäävät samaksi, mutta tekstit ovat tästä lähtien kahdella kielellä. Siitä johtuen pitää tehdä jotakin kompromisseja, että postaukset eivät venyisi kovin pitkäksi. Pitää vähentää kuvien määrää postauksissa sekä miettiä tarkemmin tekstien pituutta. Saattaa olla, että minulla pitää vähentää postauksien julkaisemisen määrää, koska juuri tekstien kirjoittamiset työllistävät minua aika paljon. Postauksien otsikoihin en kirjoita enää ”Pohjoismainen keittiö” ja ”eestiläinen keittiö” etteivät ne myös venyisi liian pitkäksi. Pohjoismaisen ja eestiläisen keittiön reseptit löytyvät jatkossakin oikeassa sivupalkissa Reseptivihkon alta. Muuten jatkan samassa mallissa sekä valmistan niin Pohjoismaisia kuin eestiläisiä ruokia sen mukaan, miten nämä keittiöt minua inspiroivat sekä laitan myös muiden maiden ruokia sekä toteutan oma keksimiä ruokia. Lomalla kesäalemyynneistä ostin ison pinon keittokirjoja, pääni on ideoita täynnä sekä viime kaudesta jäi muutamia reseptejä julkaisematta, niin että ainakin postauksia ja ruoan valmistamista riittää uudelle alkavalle kaudelle.

Uuden kauden blogissa aloitan Pohjoismaisesti Rapujuhlien kunniaksi Rapu-melonisalaattilla, aidoilla Wallenbergin pihveillä sekä Kuningatarpaistoksella.

Toivottavasti pysytte minun blogin seuraamisessa jatkossakin mukana ja löydätte täältä mielenkiintoista luettavaa ja silmille katsottavaa.

Voisula

+++++++

EST

Tere!

Kuidas suvi on möödunud? Kas puhkus on juba läbi vôi alles algamas?

Minu puhkus lôppes ja olen läinud tagasi tööle ja oma toidublogi juurde. Minu blogis algab siit alates uus periood: blogi muutub kakskeelseks, soome ja eesti keelseks. Blogi internetaadress ja pealkiri jääväd samaks, aga tekstid on siit alates kahes keeles. Sellepärast pean tegema môned kompromissid, et postitused ei veniks liiga pikaks. Pean vähendama piltide hulka ja môtlema täpsemalt tekstide pikkust. Vôib-olla pean vähendama ka postituste arvu, sest just tekstide kirjutamine nôuab minult palju tööd. Postituste pealkirjadesse ei kirjuta ma enam täpsustavaid viiteid ”Pôhjamaade köök” ja ”eesti köök” ka sellepärast, et need ei veniks kahes keeles liiga pikaks. Pôhjamaade ja eesti köögi retseptid leiad paremalt palgist Retseptivihiku alt. Eesti lugejatele täpsustukseks niipalju, et minu blogi loomise idee on saanud alguse kui ma lapsepuhkusel sain môtte oma lapsele hakata koguma kahe maa, Soome ja Eesti, toiduretsepte. Sellepärast olen need eraldi esile toonud.
Muidu jätkan samas vaimus ja valmistan nii Pôhjamaade kui eesti toite, nii nagu need köögid mind inspireerivad, valmistan ka muude maade toite ning teostan omi väljamôeldisi. Suvepuhkusel suve sooduspakkumistest ostsin hulga kokaraamatuid, minu pea kubiseb erinevatest ideedest ja viimasest perioodist on jäänud avaldamata môned retseptid, nii et postitusi ja toiduvalmistamise ideid piisab uuele algavale blogiperioodile.

Eestlastelt soovin alguses minu suhtes kannatlikust, sest toiduvalmistamise aktiivne sônavara on minul roostes. Olen passiivselt lugenud eesti keeles kirjutatud retsepte, aga ise retseptide kirjutamine ongi hoopis teine lugu. Olen Eestist ära olnud ikkagi juba 11 aastat ja elanud soomekeelses keskkonnas. Paljude eestikeelsete sônade tähendust ma ei tea, sest eesti keel on edasi arenenud. Ôpin postituste tegemisega üheskoos eestikeelset kokanduse sônavara ning siia vôib jätta oma kommentaare, kui ma midagi valesti kirjutan. Muidugi on kôik kommentaarid teretulnud.

Uue perioodi oma blogis alustan Pôhjamaiselt Vähipeo auks Vähi-melonisalatiga, ehtsate Wallenbergi hakklihapihvidega ning Kuningannaküpsetisega (vaarika-mustikakoogiga).

Loodetavasti jälgite minu tagasihoidlikku toidublogit ja leiate siit huvitavat lugemist ja silmadele vaatamist.

Voisula (eesti keeles Vôisula)

6 kommenttia:

  1. Hei! Olet palanut lomalta. Menikö loma hyvin, rentouduitko? Perhe nautti varmasti kun sinä sait olla heidän kanssaan, tytärkin varmasti oli tosi iloinen teidän lomastanne:D

    Ihanaa saan jälleen seurata ruokaohjeitasi ;)

    Tervetuloa Bloggaamaan!

    VastaaPoista
  2. Hei Maiju! Kiitos kysymästä, loma oli ohjelmaa täynnä, tiivis, mutta tosi kiva. Minun äiti ja sisko kävivät Suomessa. Perheen kanssa on aina hyvä olla yhdessä. Meille on se vielä suurta herkkua, koska meidän perheen isi on usein työmatkoilla. Loma meni nopeasti. Olisi voinut olla vielä yksi viikko lomaa, niin olisin saanut myös kotityön rästit tehty. Kävimme perheen kanssa matkoilla ja jotain siitä tulee myös blogiin vaikka ei tavanomaiseen ruokabloggaajan tyylin raportti ravintoloista ja ruoka-annoksista, koska en kuvannut ulkona syötyjä ruokia, että tehdä niistä myöhemmin postauksia. Olin blogimaailman ulkopuolella ja on hyvä pitää pieni tauko blogeista. Saa etäisyyttä ja uusia näkökulmia asiaan. Näin on minulla mennyt ohi myös toisten postaukset, mutta nyt on ihana seurata blogiystäviä uudestaan. Kiva onkin tulla bloggaamaan.

    VastaaPoista
  3. Mina loen soome keeles et oma roostes soome keelt parandada:)

    VastaaPoista
  4. Tere Profa! Loodetavasti loed ka soomlaste toidublogisid, kus saad paremat soome keelt. Minu soome keel ehk ei ole nii korrektne, kuigi juulis sain ühelt omalt soome sugulaselt komplimendi, et mulle ei tule enam pea üldse kônesse kirjavigu sisse, aga soome murde puudumisest saab aru, et minu emakeel ei ole soome keel. Soomlastel on oma kodukoha murre kônes sees. Minu meelest on minu soome keel soomerootslaste tasemel, eriti kui ma oma soomerootsi kolleegide tekste loen, siis märkan, et need on päris lähedased minu tekstidega. Igatahes, toredat lugemist sulle!

    VastaaPoista
  5. Uusin voimin loman jälkeen on mukava aloittaa arkiset askareet.
    Vesi kielellä pääsee jälleen lukemaan herkullisia reseptejä.
    Puuhakasta päivää!

    VastaaPoista
  6. Kiitos Tarina! Sain kyllä lomalla voimia ja onkin hyvä aloittaa. Kiva kun olet tykkänyt ruuistani. Siitä on hyvä jatkaa. Mukavaa kohta alkavaa viikonloppua sinulle!

    VastaaPoista

Sivut - Leheküljed

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...